Poznańskie targi POLAGRA od dziesięcioleci są jednym z największych wydarzeń branży spożywczej. Wraz ze zmianami gospodarczymi zmieniła się specyfika targów. Przestały one być wyłącznie miejscem zawierania transakcji kupna-sprzedaży, a stały się nowoczesnym narzędziem marketingowym. 87 proc. ankietowanych specjalistów od marketingu uważa, że komunikacja bezpośrednia, spotkania „twarzą w twarz” z klientami, partnerami handlowymi i przedstawicielami mediów, są niezbędne jako element strategii marketingowej przedsiębiorstwa.
Tegoroczna POLAGRA, która odbyła się w dniach 23-26 września br. połączyła pięć branżowych imprez: targi wyrobów spożywczych POLAGRĘ FOOD, targi gastronomii POLAGRA GASTRO, targi technologii spożywczych POLAGRA TECH, targi opakowań dla przemysłu spożywczego PAKFOOD oraz towarzyszące im SMAKI REGIONÓW. Dzięki temu połączeniu przedstawiciele branży spożywczej otrzymali kompleksową ofertę – od produkcji, przez pakowanie po gotowe wyroby. Cały blok targów spożywczych, odbywających się w tym samym miejscu i czasie był doskonałą okazją do zapoznania się z najnowszymi trendami, obowiązującymi w tym sektorze gospodarki.
Honorowy patronat nad imprezą objął minister rolnictwa i rozwoju wsi Stanisław Kalemba, który dokonał uroczystego otwarcia targów.
– POLAGRA to najważniejsze targi sektora rolno-spożywczego i największa tego typu impreza wystawienniczo-targowa w Europie Środkowo-Wschodniej. Znakomicie odzwierciedla zmiany, jakie zachodzą na polskiej wsi, w rolnictwie i w branży rolno-spożywczej – podkreślił minister.
O rozmachu całego przedsięwzięcia świadczą nie tylko liczby, ale również międzynarodowy charakter wystawy. Blisko tysiąc wystawców z 32 krajów przedstawiało w Poznaniu swoje wyroby. Producenci z całego świata zaprezentowali rynkowe nowości.
To właśnie w Poznaniu, w ramach targów POLAGRA TECH można było zobaczyć to, co technologia ma najlepszego – najnowocześniejsze maszyny i urządzenia dla branży mięsnej i wędliniarskiej, urządzenia chłodnicze, klimatyzacyjne i grzewcze, a także dodatki do żywności: przyprawy, osłonki i komponenty. Nie zabrakło również ekspozycji maszyn i urządzeń dla przemysłu ogólnospożywczego.
POLAGRA FOOD, targi o silnej marce i dużej rozpoznawalności na rynku z uwagi na długą ich tradycję, zaproponowała pełny przegląd międzynarodowej oferty rynkowej z sektora mleczarskiego, mięsnego i przetwórstwa owocowo-warzywnego. Nie zabrakło również używek – kawy i herbaty oraz napojów i słodyczy. Ważne miejsce zajmowała żywność ekologiczna od produktów pochodzenia roślinnego, poprzez miody i sery, aż po mięso.
Zwiedzający mieli okazję poznać zarówno rynkowe nowości, jak również produkty wyróżniające się najwyższą jakością i innowacyjnością, które nagradzane są Złotymi Medalami Międzynarodowych Targów Poznańskich. Wśród medalistów królowała branża mleczarska i wędliniarska.
Podczas tegorocznej, szóstej edycji targów POLAGRA GASTRO prym wiodła kawa. Zapach świeżo palonych ziaren i liczne degustacje przyciągały na pokazy baristów, prezentujących alternatywne metody parzenia kawy. Rywalizacja o Kulinarny Puchar Polski była okazją do zetknięcia się z propozycjami nowych kompozycji smakowych, przygotowywanymi przez najwybitniejszych szefów kuchni. W tegorocznej edycji zwyciężyli Jakub Walczak i Tomasz Zdrenka, którzy zachwycili pomysłem na comber z sarny, przyrządzony z dodatkiem gorzkiej czekolady i kaszy jaglanej.
Na targach PAKFOOD prezentowano najnowsze rozwiązania w technice i technologii pakowania żywności. Uwaga zwiedzających skupiała się głównie na produktowych nowościach: etykieciarkach, czytnikach, manipulatorach i maszynach pakujących. Możliwość spotkań wystawców z obecnymi i potencjalnymi klientami była okazją do dyskusji, m.in. na temat budowania przewagi nad konkurencją, poprzez stosowanie niebanalnych opakowań.
Towarzyszące Polagrze targi SMAKI REGIONÓW, które rozpoczęły wrześniowy blok targowy, są wydarzeniem wspierającym rozwój tradycyjnych produktów, promującym rodzimą, certyfikowaną żywność, coraz częściej poszukiwaną przez konsumenta. Tam kupcy, restauratorzy i handlowcy odpowiedzialni za zaopatrzenie sklepów znajdują prawdziwe kulinarne rarytasy. A zwiedzający mają okazję posmakować wyrobów o smaku i zapachu rodem z kuchni babcinej – chleba na zakwasie, domowego smalcu, ciast pieczonych według tradycyjnych przepisów.
Różnorodność targowej oferty wzbogacały i urozmaicały liczne pokazy i degustacje, kulinarne konkursy, warsztaty, konferencje, seminaria i debaty. Wrześniowe spotkania branży spożywczej od lat są inspiracją do dalszej działalności biznesowej, wskazówką, jak lepiej funkcjonować w zmieniających się warunkach gospodarczych. Równie ważne, jak zawieranie kontraktów handlowych jest wzmacnianie prestiżu przedsiębiorstwa i budowanie marki. A temu sprzyja uczestnictwo w wystawienniczych imprezach.
Tekst: Janina Tomczyk
Fot. Autorka