Realizacja procesu transformacji energetycznej, oznaczać powinna także uwzględnienie planowania przestrzennego na obszarze gminy. Oznacza to projektowanie jej przestrzeni w celu zapewnienia prawidłowego rozwoju społeczno-gospodarczego z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju. Na poziomie gminy najważniejszymi opracowaniami planistycznymi są:
– studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz
– miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego.
Zakres i zasady planowania przestrzennego w Polsce określono w Ustawie z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. 2003. nr 80, poz. 717. u.p.z.p). W ustawie określono m.in. zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego. Do procesu planowania i zagospodarowania przestrzennego zaliczyć należy zwłaszcza przeznaczenie określonego terenu oraz sposoby jego zagospodarowania. Należy tu jednak wskazać, że podczas gdy aspekt planowania odnosi się do wykorzystywania w tym procesie określonych reguł, to zagospodarowanie przestrzenne odnosi się do sposobu i możliwości wykorzystywania przestrzeni oraz znajdujących się w jej obrębie określonych zasobów.
W obecnym systemie planowania przestrzennego istotną rolę odgrywają zwłaszcza inwestycje w odnawialne źródła energii. Lokalizacja instalacji odnawialnego źródła energii to jeden z koniecznych etapów procesu inwestycyjnego. Problem dotyczy w szczególności gminy wiejskie czy miejsko-wiejskie, które:
- są obszarami predysponowanymi do lokowania na ich obszarach inwestycji w odnawialne źródła energii, w tym również inwestycji o większych mocach,
- co do zasady posiadają w mniejszym stopniu w porównaniu z gminami miejskimi pokrycie obszarów miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego.
Przygotowywanie inwestycji w odnawialne źródła energii na obszarach wiejskich, poza aspektami związanymi z planowaniem przestrzennym jest także ściśle związane innymi aktami prawnymi, w tym szczególności z ustawą o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. 2015 poz. 478) czy z prawem budowlanym ( Dz. U. 1994 Nr 89 poz. 414).
W przypadku studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, z punktu widzenia inwestycji w odnawialne źródła energii szczególnie istotne są zapisy art. 10 ust. 2a u.p.z.p., zgodnie z którym „jeżeli na terenie gminy przewiduje się wyznaczenie obszarów, na których rozmieszczone będą urządzenia wytwarzające energię z odnawialnych źródeł energii o mocy przekraczającej 100 kW, a także ich stref ochronnych związanych z ograniczeniami w zabudowie oraz zagospodarowaniu i użytkowaniu terenu, to w studium należy ustalić ich rozmieszczenie”.
Należy tu zatem jednoznacznie stwierdzić, że w sytuacji gdy studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy nie zawiera takich regulacji, to niezbędna staje się jego zmiana, aby na obszarze danej gminy inwestycje o mocy powyżej 100 kW miały szanse powstać.
W sytuacji gdy gmina ma opracowany plan miejscowy dla obszaru, na którym zlokalizowana ma zostać inwestycja w odnawialne źródła energii, to możliwe są następujące warianty:
- Plan miejscowy umożliwia lokalizację kilku różnych rodzajów instalacji odnawialnych źródeł energii.
- Plan miejscowy może dopuszczać powstanie tylko jednego rodzaju instalacji odnawialnych źródeł energii (np. instalacji fotowoltaicznej czy biogazowni).
- Plan miejscowy nie przewiduje (zakazuje) możliwości budowy na danym terenie instalacji odnawialnych źródeł energii.
- Plan miejscowy nie zawiera jakichkolwiek wytycznych na temat dopuszczalności instalacji odnawialnych źródeł energii.
Artykuł powstał dzięki współpracy Stowarzyszenia i Europejskiej Fundacji Klimatycznej w ramach projektu na rzecz wsparcia zrównoważonego rozwoju lokalnych odnawialnych źródeł energii.
Autor: dr Grzegorz MAŚLOCH – członek Rady Programowej Stowarzyszenia na rzecz Efektywności im. prof. Krzysztofa Żmijewskiego, Kolegium Zarządzania i Finansów SGH.